Jaguar XJS 5.3 V12 HE Coupe TWR

  • 195.548 KM
  • 04 / 1985
  • Benzine
Aandrijving: Achterwielaandrijving
GVW: 2.110 kg

Deze bijzondere Jaguar XJS 5.3 V12 HE Coupé betreft een originele TWR.

Enkele feiten omtrent de door TWR (Tom Walkinshaw Racing) onderhanden genomen Jaguar's XJS 5.3 V12:

- V12 6.0 liter productie:
Algemeen werd aangenomen dat slechts een klein deel van de honderden geproduceerde auto's de motorupgrade van 6,0 liter bevatte. Sinds de publicatie van de formatiegids zijn we benaderd door verschillende ingenieurs die in de TWR-fabriek hebben gewerkt en die een deel van hun ingewikkelde kennis met ons hebben kunnen delen. Belangrijk is dat een van die ingenieurs een tabel heeft verstrekt met de bevestiging van 39 voertuigen die de 6,0 liter-conversie hebben ontvangen. De tabel bevat het merendeel van de motornummers van die omgebouwde V12-eenheden. Een kopie van deze tabel vindt u in hoofdstuk 6 van deze handleiding - "motor- en versnellingsbaknummers".JaguarSport' maar vóór de joint venture) sportieve versies van de XJS aan. Er waren verschillende carrosserie-, trim- en motorupgrade-opties beschikbaar voor zowel de 3,6 liter 6-cilinder als de 5,3 liter V12. Deze auto's zijn bijzonder uniek en zeldzaam, en worden vaak verkeerd voorgesteld en verkeerd begrepen vanwege de slechte administratie van de auto's van vóór 1988. Verdere verwarring wordt veroorzaakt door de productie van latere XJS 'JaguarSport'-auto's met vergelijkbare specificaties.
De TWR XJS-voertuigen begonnen als standaard XJS-coupés of cabriolets en werden door dealers of bestaande eigenaren naar de TWR-fabriek gestuurd voor zware aanpassingen naar de persoonlijke voorkeur van de klant. Er zijn een aantal unieke en belangrijke kenmerken die deze onderscheiden van de standaard XJS. In deze gids worden een aantal kenmerken beschreven die uniek zijn voor de originele Jaguar XJS TWR-voertuigen van vóór 1988.

Productieaantallen en markten:
- Totale productie:
De TWR Jaguars waren verkrijgbaar via ongeveer 10 dealers in het Verenigd Koninkrijk, met een aantal linksgestuurde auto's geleverd aan Europa en de VS. Specifieke exportnummers zijn niet bekend en sindsdien hebben verschillende Britse auto's hun weg gevonden naar markten als Australië en Nieuw-Zeeland. Helaas heeft zelfs Jaguar Heritage verklaard dat ze niet op de hoogte zijn van gegevens over de pre-88 TWR-auto's. Dit was grotendeels te wijten aan het feit dat dealers en klanten allebei rechtstreeks met de TWR-fabriek konden omgaan. We hebben echter uit een oud artikel bevestigd dat de TWR-fabriek van vóór 'JaguarSport' capaciteit had om drie auto's per week te produceren (dankzij ‘Motorsport Magazine’, februari 1984). Als we uitgaan van de volledige vraagproductie van eind 1984 - 1988, zou dit erop wijzen dat er waarschijnlijk slechts enkele honderden zijn geproduceerd. Dit komt overeen met veel schattingen die we tijdens ons onderzoek op Jaguar-forums hebben gezien.

- "motor- en versnellingsbaknummers".
Productieperiode:
Er zijn geen specifieke productiedata bevestigd, maar algemeen wordt aangenomen dat de pre-'Jaguar-Sport'-auto's werden geproduceerd van eind 1984 tot eind 1988, net nadat' JaguarSport 'werd opgericht. Jaguar Sport werd opgericht in mei 1988, maar wordt geciteerd in "Sports Sponsorship and Brand Development: The Subaru and Jaguar Stories", dat de productie van individuele voertuigen (niet onder het merk 'JaguarSport') doorging tot eind 1988, waarschijnlijk als gevolg van reeds bestaande bestellingen bij klanten. Er moet ook rekening mee worden gehouden dat auto's van vóór 1984 mogelijk ook TWR hebben ontvangen aangezien de conversies niet noodzakelijk beperkt waren tot nieuwe voertuigen van 1984 tot 1988.

De motor van dit aangeboden voertuig functioneert. Zoals op de foto's te zien is, moet er nog wel werk verricht worden om hem in goede staat te krijgen; U bezit dan wel een bijzondere auto!

De auto is op dit moment geëxporteerd. Zodra de auto door de RDW is geschouwd, krijgt het voertuig het kenteken weer terug.
Details
Kenteken
NL
NB60PG
Eigen identificatienummer 35150719
BTW of Marge Marge
Datum eerste toelating 01-04-1985
Datum eerste toelating (internationaal) 01-04-1985
Tellerstand 195.548 KM
Carrosserie Coupé
Kleur Blauw
Aantal deuren 2
Aantal zitplaatsen 2
Brandstof Benzine
Transmissie Automaat
Aantal cilinders 12
Cilinderinhoud 5345 cc
Vermogen 217 kW / 295 PK
Gewicht 1755 kg
Maximum massa geremd 1500 kg
Motorrijtuigenbelasting € 267 - 300 per kwartaal
Opties & Accessoires

Comfort
  • Boordcomputer
Interieur
  • Airco
  • Lederen bekleding
Overige
  • "motor- en versnellingsbaknummers"
  • Airco en zonwerend glas
  • Airconditioning
  • Totale productie
  • V12 6
Interesse?

Wilt u meer informatie ontvangen of een taxatie van uw eigen auto laten maken? Wij helpen u graag!

Adres

Oosteinde 25
1017 WT Amsterdam

Mogelijk gemaakt door Mobilox