Mercedes-Benz 500 E Van 1990 tot 1995 verkocht Mercedes-Benz een high-performance versie van de W124, de Mercedes-Benz 500 E (W124.036). De 500 E is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Porsche. Omdat de engineeringafdeling volledig bezig was met de ontwikkeling van de nieuwe S-Klasse, gaf Mercedes-Benz Porsche in 1989 de opdracht om het W124-chassis opnieuw te ontwerpen om de 5.0L V8 die in de SL werd gebruikt erin te schoenlepelen, samen met de nodige veranderingen aan het ophanging-systeem en de aandrijflijn. Toen de auto klaar was, bleek dat de verbrede vleugels op drie plaatsen niet door de W124-assemblagelijn in Sindelfingen pasten. Daarom kreeg Porsche ook de opdracht om de auto te monteren.
Tijdens de productie leverde Mercedes-Benz onderdelen aan Porsche's "Reutter-Bau" -fabriek in Zuffenhausen (een stadsdeel van Stuttgart) waar het 500 E-chassis met de hand werd geassembleerd. Toen het klaar was, werd het chassis per vrachtwagen naar de Mercedes-Benz assemblagefabriek in Sindelfingen vervoerd om te worden geverfd. Zodra de verf droog was, werd het gelakte chassis teruggestuurd naar Porsche's "Rössle-Bau" in Zuffenhausen waar de motor werd geplaatst en de auto werd afgebouwd. Voor de eindcontrole en aflevering zijn de voertuigen weer naar Sindelfingen vervoerd. Dit proces duurde maar liefst 18 dagen per auto.
Specificaties en algemene informatie De 500 E had een atmosferische 5.0L V8-motor die was afgeleid van de 500 SL (R129) roadster. De remprestaties van sportwagens waren ook afkomstig van de SL-componenten: de SL 500-schijven van 300 mm vooraan met remklauwen met 4 zuigers werden geïnstalleerd op de auto's van 1992 en begin 1993. De latere auto's uit 1993 en alle auto's uit 1994 werden geleverd met de verbeterde set van 320 mm uit de 600 SL. De achterremmen op alle jaren waren remmen van 278 mm van de 500 SL. In de VS was de 500 E volledig uitgerust, met als enige opties voor de koper een door de dealer geïnstalleerde cd-wisselaar en een geïntegreerde mobiele telefoon. De 500 E kwam alleen met het stuur links en had vier lederen sportstoelen geleverd door Recaro (de voorstoelen waren over het algemeen verwarmd). Door de pers de "Wolf in schaapskleren" genoemd, prestatietests van de dag leverden indrukwekkende resultaten op: 0-100 km / u (0-62 mph) tijden van 5,5 tot 6,0 seconden en versnelling door het kwartaal -mijl (0,4 km) in 14,1 seconden bij 163 km / u (101 mph). De topsnelheid was redline begrensd op 6.000 tpm tot 260 km / u (~ 160 mph). Het werd gewaardeerd op 16,8 l / 100 km (14 mpg) in de stad en 13,8 l / 100 km (17 mpg) op de snelweg. Met zijn agressieve houding dankzij een 38 mm bredere spoorbreedte, 23 mm lager profiel, uitlopende vleugels, zijschorten, voorste luchtdam en brede banden, onderscheidt de 500 E zich gemakkelijk van zijn kleinere broeders. Door zijn uiterlijk, beperkte aantallen, handgebouwde constructie en unieke pedigree wordt de 500 E nu al als een "moderne klassieker" beschouwd, ook binnen Mercedes-Benz.
- Auto wordt geleverd met Nederlands kenteken en RDW APK - De auto verkeert in een technisch- en motorisch goede staat, o.a. de navolgende zaken zijn uitgevoerd:
* de remleidingen rondom zijn vernieuwd, * alle brandstof slangen zijn vernieuwd, * er is een nieuwe brandstofpomp gemonteerd en de -filters zijn vervangen, * de tankzeef is vernieuwd.
- Motor loopt deugdelijk, ook stationair. Versnellingsbak werkt solide. - De auto heeft enige zeer lichte carrosserie- en/of lakschade. - De auto heeft de standaard, uitgebreide uitrusting; af fabriek. - De auto verkeert in een originele staat. - De auto is voorzien van originele Carlsson velgen. - Helaas is de auto niet gedocumenteerd cq wij hebben geen onderhouds historie in ons bezit. - Er zijn, voor zover wij kunnen nagaan geen imitatie/niet originele onderdelen op de auto gemonteerd. - Voor zover wij hebben kunnen vaststellen aan het chassis, lijkt het er niet op dat de auto betrokken is geweest bij een ongeval. Exterieur
Centrale vergrendeling
Elektrisch schuif-/kanteldak
Metaalkleur
Warmtewerend glas
Interieur
Elektrische ramen voor en achter
Stuurbekrachtiging
Toerenteller
Overige
Airbags
Airconditioning
Anti Blokkeer Systeem
Bestuurdersairbag
Toys on Wheels Contactweg 47 1014 AN Amsterdam +31 (0) 20 700 99 30 info@toysonwheels.nl www.toysonwheels.nl
Op afspraak elke zaterdag geopend voor bezoek.
Alle moeite is genomen om de informatie hierboven zo accuraat en actueel mogelijk weer te geven. Aan de inhoud van deze advertentie kunnen geen rechten worden ontleend.
Mercedes-Benz E-klasse 200-500 500 E
Wilt u meer informatie ontvangen of een taxatie van uw eigen auto laten maken? Wij helpen u graag!